F1: Suzuka International Circuit – Japans Grand Prix

Fakta Suzuka International Racing Course – Japans Grand Prix

inga bilder hittades

Race datum: 4 Oktober 2009
Banan byggd: 1962
F1 Grand Prixet: 1987-2006

Antal varv:.. 53
Banans längd: 5.807km
Race längd:.. 307.573km
Antal kurvor:. 18 (10 höger - 8 vänster)

Top fart:..... 351 km/h
Längsta sektion i fullgas: 9sek | 650m
Däck slitage:. medium
Broms slitage: väldigt hög
Downforce:.... väldigt hög
Fullgas:...... 44%
Växlingar/varv: 46

Varvrekord:.........  1.31.540 - K. Raikkonen [McLaren] (2005)
Pole-position 2006: 1.29.599 - F. Massa [Ferrari]
Vinnare 2006: Fernando Alonso [Renault]
Snabbaste varv 2006: 1.32.676 - F. Alonso [Renault]

Depå strategier:
1 stopp - varv --
2 stopp - varv --
3 stopp - varv --


dubbelklicka för helskärm

Ändringar på banan sedan 2006

• Depå-utgången har flyttats så man kommer ut efter första kurvan.
• Avkörningsområden i kurva 1 och 2 har delvis asfalterats.
• Banan har fått ny yta mellan kurva 17 och 7.
• Barriären på förarnas höger sida innan kurva 1 har flyttats längre bort från banan.
• Barriären på förarens höger sida mellan kurva 6 och 7 har flyttats sex meter längre från banan.
• Däckbarriären runt utsidan av kurva 1 har fått ett extra transportband tillagd bakom de första två kurvorna.

Suzuka banan – Intressant fakta

• Det har gjorts flera modifikationer och förbättringar på Suzuka banan sedan senaste loppet 2006, inklusive: modifikationer och expansion av huvudläktarna, förbättringar på ståläktarna, byggnad av depåbyggnaden och team kontor, expansion och förstoring av paddocken, större avkörnings områden och omgjord yta på banan.
• Varvet börjar med en snabb kurva i 7:e växel som tättnar till en serie snabba S-kurvor.
• Banan är känd för sin Spoon Curve (”sked kurva”), 130R, Casio Triangle och Chicane böjen.
• Banan är situerad i mitten av Suzuka Land, en nöjespark byggd 1962.
• På banan finns ett Trafik Utbildnings Centrum som specialiserar sig på trafik träning och utbildning för att assistera och främja allmänheten att bli bättre och säkrare förare.