Nya kvalregler i F1 2014

Minns ni kvalen under F1-säsongen 2013?
Full kamp för att ta sig till Q2, Q3 och sedan satt flera bilar i i garaget för att man inte ville slita på däcken som var så viktiga och dessutom slets snabbt.

För i år har Pirelli gjort förändringar i däcken som nu borde hålla bättre, samtidigt har F1 nya motorer med turbo och mer kraft från bilarna i asfalten vilket kan leda till mer slitage ändå. Nu ska F1 stallen, Bernie Ecclestone och FIA mötas under F1-testerna i Bahrain för att diskutera kvalformat och regler för att se om man kan göra ändringar för att undvika situationen från 2013.

Enkelt kan man säga att man vill se förarna ute på banan i Q3 och slåss för bästa startpositionen. Stallen och FIA har ombetts fundera igenom hur man skulle kunna förbättra ”showen” kring kvalet. Några förslag som dykt upp är att förarna skulle starta loppet med de däck man sätter tiden sin bästa tid på i Q2, ett annat är att de som kör Q3 skulle få ett set extra däck att använda i just Q3, som sedan skulle lämnas tillbaka igen efter kvalsessionen. Det senaste förslaget har Pirelli flera gånger sagt att man är beredd att förse stallen med sådana extra däck. Vissa å sin sida tycker att man ska återgå till det gamla kvalformatet där man körde en timme, eftersom nuvarande format inte har gjort mycket för showen i sporten.

Personligen tycker jag inte man ska återgå till en timmes kvalet, det nuvarande formatet kanske inte är det bästa men att alla får fritt köra en timme skulle bli väldigt tråkigt – de första 45minuterna!
Det förslag jag tror kommer att slåss igenom är att de som kör Q3 kommer att få ett set extra däck att kämpa om pole med.

Har ni några förslag på hur man skulle göra med kvalet?