Stående start efter säkerthetsbil får mothugg

I veckan möttes F1-kommissionen för att bland annat diskutera hur man kan ”krydda showen” för fansen.
Ett av förslagen som klubbades igenom och nu ska upp för omröstning i WMSC var stående starter efter säkerhetsbil. Det betyder att man i princip gör en omstart efter att säkerhetsbilen kört tillbaka i depån, tvärtemot hur det är idag då alla följer ledarna och man gör en ”flygande start”.

Sedan förslaget blev känt innan helgen har det fått negativa reaktioner från både fans och nu även förarna.
Flera förare kände inte ens till förslaget när de blev tillfrågade i Österrike, men var skeptiska eller negativt inställda till det. Åsikten och anledningen de flesta delade var att det skulle bli alltför orättvist, som ledande bil tappar man redan för mycket när säkerhetsbilen skickas ut.

”Jag tycker att om man leder loppet med 10 sekunder så förlorar man fördelen man byggt upp, men man behåller åtminstone sin position. Om det blir stående start så ökar risken att du få en dålig start och du kan tappa flera positioner.” – Daniel Ricciardo, Red Bull Racing.

VM-ledande Nico Rosberg tyckte även han att det verkade lite extremt. ”Jag förstår att starten är att av de mest spännande momenten för fansen, men det låter väldigt extremt så jag hoppas att det inte blir gjort, för det är att gå för långt med saker.”

Jag förstår tanken med en omstart efter säkerhetsbilen, men jag skulle vilja att F1 sneglade (än en gång) lite över på Indycar. Där har man använt sig av flygande omstart, d.v.s inte som i F1 där ledaren bestämmer farten och sedan kör alla i led när loppet kör igång igen. Utan man gör en omstart där bilarna rader upp parvis, ibland tre i rad, och man gör en omstart men utan att bilarna ska stanna och ställa sig i startrutor.

[yop_poll id=”7″]