Italiens GP kvaltrio

Efter 168 startbestraffningar – här är startgridden till Italiens GP

Sju förare samlade totalt på sig 168 bestraffningar tillsammans, de flesta p.g.a. byten av power-unit komponenter. Marcus Ericsson fick 3 platsers nedflyttning för att ha hindrat Nico Hülkenberg i Q1 och Max Verstappen fick ytterligare 10 platser för att stallet släppt ut honom på banan utan att motorkåpan satt fast ordentligt och sedermera lossnade.

Det hela organiserade om startgridden ordentligt, mesta dels på nedre halvan men ändock. Det gav också Manor Marussia sin bästa startposition någonsin sedan de kom till F1. Manor bilarna startar nu från sjunde raden på 13:e respektive 14:e plats.

Vi tror på ett bra och spännande lopp på Monza där Ferrari har ett gyllene läge att störa Mercedes paret, bara man lyckas med en grym start och kan ta Lewis Hamilton in i första chikanen.
Det är även viktigt för banan i sig att det blir ett bra lopp, förhoppningsvis kan det  stötta samtalen om Monza-banans framtid i Formel 1 kalendern.

Rad 1 1. Lewis Hamilton
Mercedes
2. Kimi Raikkonen
Ferrari
Rad 2 3. Sebastian Vettel
Ferrari
4. Nico Rosberg
Mercedes
Rad 3 5. Felipe Massa
Williams
6. Valtteri Bottas
Williams
Rad 4 7. Sergio Perez
Force India
8. Romain Grosjean
Lotus
Rad 5 9. Nico Hulkenberg
Force India
10. Pastor Maldonado
Lotus
Rad 6 11. Felipe Nasr
Sauber
12. Marcus Ericsson(7)
Sauber
Rad 7 13. Will Stevens
Manor
14. Roberto Merhi
Manor
Rad 8 15. Jenson Button(5)
McLaren
16. Fernando Alonso(1)s/sup>
McLaren
Rad 9 17. Carlos Sainz(4)
Toro Rosso
18. Daniil Kvyat(2)
Red Bull
Rad 10 19. Daniel Ricciardo(3)
Red Bull
20. Max Verstappen(6)
Toro Rosso

Bestraffningar

(1) Alonso: 10 platser
– Första gången en nionde power-unit komponent användes
(2) Kvyat: 35 platser
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes (15)
– Första gången en sjätte och sjunde power-unit komponent användes (15)
– Byte av växellåda (5)
(3) Ricciardo: 50 platser
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes
– Första gången en sjätte och sjunde power-unit komponent användes
(4) Sainz: 35 platser
– Första gången en femte power-unit komponent användes (10)
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes (25)
(5) Button: 5 platser
– Ytterligare en nionde power-unit komponent användes
(6) Verstappen: 30 platser
– Första gången en femte och sjunde power-unit komponent användes
– Farlig release, man släppte ut Max utan att motorkåpan satt fast ordentligt
(7) Ericsson: 3 platser
– Hindrade en annan förare