F1 | Concorde Avtalet, där David inte har någon chans mot Goliat

Om ni inte visste det så går ju det nuvarande Concorde Agreement ( Avtalet som binder F1 teamen till sporten ) ut i slutet av detta år. Och under Malaysias GP så uttalade sig Bernie Ecclestone om det nya avtalet, han sa att majoriteten av teamen hade skrivit på avtalet som ska sträcka sig från 2013 till 2020.

Det är inte många som vet vad som står i detta avtal, men förmodligen kommer teamen nu få en större del utav av pengarna som F1 genererar, då det har varit något som teamen och speciellt Mclaren har kämpat för ett bra tag.

Innan jag går vidare så kanske jag ska skriva ner lite siffror så ni förstår varför jag gnäller i slutet av denna text. I det nuvarande avtalet får teamen dela på 50% utav det som F1 genererar, vilket förra året var 691miljoner dollar. I avtalet ingår det också att Ferrari ska få 2.5% (17.3miljoner) utav de 691miljonerna innan någon annan får något för vad som kan ses som en bonus för vad Ferrari har bidragit med till sporten och sedan har vi kategori B, som det kallas, där vissa team får pengar baserat på deras historia i Formel 1, ur den potten får Ferrari 16miljoner till vilket betyder att innan VM är slut och vi vet vilken placering Ferrari får så har dem fått 33.3miljoner dollar.

Och efter att Ferrari fått sin bonus och vissa team har fått sina kategori B bonusar så delas resten av pengarna upp jämnt mellan kategori 1 och 2. Ur kategori 1 får teamen som kom 1-10 i vm 10% var. Så efter Ferraris 2.5% och sen kategori B och 1, så finns det ungefär 310miljoner kvar i kategori 2. Denna kategori delas ut baserat på vart du hamnade i vm, 1an får 19%, 2an 16%, 3an 13% och så vidare till och med plats 10 som får 4%.

Och här kommer det roliga, går man genom dessa siffror betyder det att Ferrari tjänade mest pengar under 2011… Dem fick 40.3miljoner för tredje plats i VM, sen 2.5% bonus på 17.3miljoner, kategori B 16miljoner och sen kategori 1 på 31miljoner, detta blir en summa på 104.7miljoner, medans Red Bull som vann VM ”bara” fick 93.1miljoner.

Och nu tillbaka till det jag vill visa med det här, för i morse kom rapporter om det nya avtalet. Rapporterna säger att Ferrari kommer få en årlig bonus eller betalning på 50miljoner dollar, och Mclaren och Red Bull ska få 35miljoner dollar. Och dem får ju inte pengar för att kunna vinna VM utan för att stanna kvar, men ärligt talat så finns det ju en bristningspunkt för alla, vad händer när de andra teamen tröttnar ? Just nu om man ska tro rapporterna så är det ju bara Mercedes och Williams som vågat stå upp mot det nya avtalet och de minsta teamen, fast dem har nog inte ens blivit tillfrågade än.

Visst det är bra att dem får pengar, men varför ska man ge mer pengar till nån som redan har bra med pengar och en bra ekonomi? Det nämns ju inte men det känns ju inte som att tex Sauber kommer få en bonus på 25miljoner dollar i det nya avtalet, fast det är dem som behöver det. Och det är ju inte så att F1 inte kan betala då företaget är värt över 10miljarder dollar.

Vad tycker ni? Hade det inte varit bättre om dem som verkligen behöver pengarna skulle fått dem ? Bara en bonus på 10miljoner hade ju gjort ganska mycket för ett team i mitten av VM tabellen.


Kommentarer

Ett svar till ”F1 | Concorde Avtalet, där David inte har någon chans mot Goliat”

  1. Profilbild för Pontus Wedlund
    Pontus Wedlund

    Vilken skillnad det skulle göra om alla team fick nästan lika mycket. Liten skillnad för de rika enorm skillnad för de fattiga teamen. Det är väl det rikingarna vet.